Title

بدون عنوان

-------------------------------
عکسی از: علیرضا دین محمدی
نقدی از: معصومه حضرتی
نقد نقد: شما
-------------------------------

عکاس با آشکار کردن یک اتفاق معمولی؛ با بستن کادری که "ساعت" را حکم فرمای تمامیت اثر ساخته است، بیننده را پای صحنه ای عاری از جذابیت نگه می دارد.

ساعت؛ وسیله ای برای اندازه گیری، نشان دادن و نگهداری زمان، نماد استاندارد گذشت زمان که هیچ ربطی به گذر طبیعی زمانی که بر ما می رود ندارد!

زمان همیشه یک واقعیت محکم و ناملموس و ساعت قراردادی سست و ملموس بوده است...


 

جزئیات بیشتر ...

 




photorevu

به من نگاه کن موزه لوور از نگاه زنده یاد عباس کیارستمی

----------------

عکسی از: زنده یاد عباس کیارستمی
نقدی از: معصومه حضرتی
نقد نقد: 
----------------
زنده یاد عباس کیارستمی طی سال های 1374- 1390 ( ١٩٩٦ تا ٢٠١٢ میلادی) در بازدیدهای متعددش از موزه "لوور" عکس های بسیاری از تالارهای مجسمه و نقاشی می گیرد. گزیده عکس های به نمایش در آمده ی هنر مند فقید در موزه ملی ایران در زمان حیات او فرصت نمایش پیدا نکرده اند و اکنون نخستین باری است که با عنوان " به من نگاه کن" در قالب 18 قاب میزبانی نگاه علاقه مندان را به انتظار نشسته اند.


 

جزئیات بیشتر ...

 




photorevu

نقد عکس منتخب مسابقه ی خرداد ماه "روزن نگاه کلبه "


عکسی از: طاهره منصور نژاد
نقدی از: سارا مرادی پور

تخصیص سهم بیشتری از تصویر آن هم در نیمه ی بالایی و به آسمان را می توان اینگونه معنا کرد که عکس تمرکز بیشتری بر ناشناخته ها ی بیکران دارد و آسمان و نور را می ستاید .

آنجا که می توان درخت را سمبل انسان در نظر گرفت و زمین پوشیده از برف که زمستانی مسکوت و سرد را به تصویر می کشد و می توان آن را نمادی برای سختی های روزگار معنا کرد، معنای آسمان هم مشخص می شود.


 

جزئیات بیشتر ...

 



photorevu

نقد عکس منتخب مسابقه ی خرداد ماه "روزن نگاه کلبه "



عکسی از : زهرا احمدی
نقدی از : سیندا داج


بلندا وبرافراشتگی رشته کوه عظیم با قله قرمز گون وغضب آلود در سمت چپ و در مقابل آسمانِ آبی با ابر های متراکمش در سوی دیگر کادر، به نظر می رسد که برای جلب توجه وخود نمایی با هم رقابت می کنند.
به گونه ای که گویی کوه عظیم قصد تصرف آسمان و آسمان سهم زمین را می خواهد از آن خود کند واین خورشید است که با پرتو نور درخشانش میان آن ها وساطت می کند .


 

جزئیات بیشتر ...

 



photorevu

"یک نفر می لرزد اینجا!"

-------------------------------

عکسی از: علیرضا دین محمدی
نقدی از: محمد جواد شفیعیان
نقد نقد: فتوریویو
-------------------------------
... نکته پررنگ معنایی و مفهومی ثبت اتحاد اعلان گر و آینده نگرانه مرثیه واری است که عینیت یافته است. قاب در آغوشی از سیاهی جای گرفته و فرزند در آغوش سیاه مادرش!

آنچه می بایست در زیر یک سقف در بستر سوژه ها باشد بکر و پا نخورده در قاب شیشه ای خود نمایی می کند و علاوه بر آن ارزش مادی خویش را به رخ هر رهگذر ناتوان از خریدش می کشد و این گونه است که اصالت فرش به عرش معنویت نمی رسد.

در تشریح ترکیب پس از گره خوردن نگاه مخاطب با ...
=====================================
نقد نقد:

... در این عبارت، شفیعیان، از سیاهی، هم در جایگاه نمادِ -تیره بختی- بهره برده و هم در بیان کنتراست رنگمایه (رنگسایه) که موجب برجسته نمایی ابژه ها شده است.

همین نگاه دوسویه را می توان در به کار بردن واژه -بستر- در معنای -جایگاه- قرار گرفتن انسانها، و نیز -زمینه- نمایش بصری پرسوناژها نیز یافت.

منتقد به زیبایی رشته کلمات را به رقص در آورده و از آنها موجی ساخته است تا گره نگاه مخاطب را از ترافیک خودروها باز کند و بر روی فرش بنشاند اما او این مسیر را نمی پیماید بلکه همراه نگاه مخاطبِ نقدِ خود...


 

جزئیات بیشتر ...

 





Title

آواز نور!

-------------------------------
عکسی از: پرویز فلاحتکار
نقدی از: نمونه نقدهای فتوریویو
نقد نقد: ---------
-------------------------------

... این انرژی از پایین به بالا در راستای خطوط حرکت می کند و هرآنچه در مسیر قرار دارد -از جمله انسان - را تحت تاثیر قرار می دهد. آنچه موجب می شود بیننده ثبت را ماورائی و چنان قطعه ای از بهشت تصور کند، تا حدود زیادی مرهون همین ترکیب است. گویی نور از زمین به آسمان می رود و بدین سان زمین مقدس می شود و آسمان تبدیل به مجهول بی کرانه ای می گردد که بواسطه این "ستاره" روشن می شود...

... استقرار تصویر فرد، در قسمت پایین کادر، موجب شده تا فضای باز بیشتری در بالای سر فرد ایجاد شود و در نتیجه القای حس "امکان" عروج، بالارفتن و تعالی و صعود در بیننده در راستای شعاع نور قدرت بگیرد. این مکان استقرار فرد، تنها خط افقی ثبت را شامل می شود...

.... به همین علت، انسان که به واسطه درآغوش گرفتن زانوها و انحنای اندام خود توسط دایره محاط شده است از ویژگی درونگرا و بی نهایتگرای این شکل بهره وافر می برد.

اما تصویر از دایره بصری دیگری هم بهره می برد و آن ...


 

جزئیات بیشتر ...

 





photorevu

"فریاد سکوت"

-------------------------------

عکسی از: پوریا خلجی
نقدی از: فخرالدین دوست محمد
نقد نقد: فتوریویو
-------------------------------
عکاس با ادیت و ویرایش مناسب عکس در پی اعلام بیانیه زیست محیطی می باشد و هشدار خود را اینگونه به مخاطبین گوشزد می کند که با آمدن بطری؛ شمارش معکوس برای نابودی محیط زیست شروع شده است و پرنده ها چه حقیرانه ناچارند آهنگ این نابودی را چهچهه ؛ زمزمه و نظاره کنند! ...


 

جزئیات بیشتر ...

 





photorevu

تمام وجود ...

-------------------------------

عکسی از: طاهره منصور نژاد
نقدی از: داریوش شاهپوری
نقد نقد: ---------
-------------------------------
...این همه بیش از آن که عکس را تعریف کنند آنرا تضعیف خواهند کرد.
سوژه ای که آنقدر در صفحات ادبیات گفتاری و نوشتاریمان در زیر بار غم فرسوده شد که دیگر رنگ باخته و نخ نما شده است.
سوژه ای که تکرار هزاران باره ی آن بیش از هر چیز بیننده را ترغیب می کند تا برچسب - نوستالژی - را بی درنگ بر آن بچسباند و بی هیچ عنایتی از کنارش گذر کند.

و با این همه چه چیز عکاس را وا داشته تا این روایت هزار باره را صحنه آرایی و باز تکرار کند؟
در پاسخ به این پرسش، ...


 

جزئیات بیشتر ...

 





Title

Captivity

-------------------------------
عکسی از: مجید مؤمنی مقدم
نقدی از: ثمین جواهریان
نقد نقد: فتوریویو
-------------------------------

... همین روشنی و سایه ای که از نوع لباس کودک میبینیم، به بیننده القا میکند که زمستان است و گویی این کودک بیرون از خانه در سرما ایستاده است.

کمی که بیشتر تأمل کنیم برخلاف تصور متعارفی که از عنوان فیزیکیِ Captivity «به عنوان یک چهاردیواری که کسی را در آن مبحوس می کنند» داریم، این هم می تواند نوعی از اسارت باشد.

فضای سرد عکس،
میله هایی که قاب تصویر را بخش بخش کرده اند،
و پنجه ی گشودۀ کودک روی شیشه که ...


 

جزئیات بیشتر ...

 





Title

آب آيينه زندگي است

-------------------------------
عکسی از: مجید طریقتی
نقدی از: نمونه نقدهای فتوریویو
نقد نقد: ---------
-------------------------------

ثبت در نگاه ظریف عکاس از مجموعه نقاط چیده شده در کنار هم در حاشیه رود بهره شایسته ای برده و یکی از جلوه های جنبش پست امپرسیونیستی (پسادریافتگری)، تحت عنوان سبک پوینتیلیسم (نقطه چینی) رابه ذهن متبادر می کند.
اما...


 

جزئیات بیشتر ...

 





photorevu

شاخه های آرزو

-------------------------------

عکسی از: مریم پژمان
نقدی از: ثمین جواهریان
نقد نقد: شما
-------------------------------
...خط روی لبۀ پائینی دیوار هم تقریباَ روی خط یک سوم افقی کادر است. تمام کادر در فکوس قرار دارد و با عمق زیادی روبرو نیستیم و خیلی زود با سطح خشن دیوار برخورد می کنیم.

همین موضوع برخورد با عکس را ساده تر می کند.

عکس هیچ نشانی از تقارن ندارد. شاخه ها که در عنوان عکس هم به آنها اشاره شده، توجه را به سمت پنجره و پسربچه می کشاند که پرسش و معمای اصلی عکس را مطرح می کند...


 

جزئیات بیشتر ...

 





Title

فردای یک خاطره

-------------------------------
عکسی از: بابک احسانی
نقدی از: فخرالدین دوست محمد
نقد نقد: فتوریویو
-------------------------------


عكاس با ثبت اين تصوير و برشي از زمان و اضافه كردن برگي به دفتر تاريخ عكاسي كرمانشاه و بررسي سير تحول و تغييرات در فضاهاي قهوه خانه هاي ديروز و امروز و از دست رفتن يك سري عادات ،سنن و ارزشهاي اجتماعي و مورد پذيرش جامعه مثل محاسن سفيد پيرمرد نقاشي و...در زير چرخ ماشين مدرنيته به دنبال القاء اين مفهوم مي باشد كه در زماني نه چندان دور پيرمرد قصه عكاسي ما نيز مثل پيرمرد نقاشي به تاريخ خواهد پيوست و سوژه و موضوع هنرمندان و خالقان هنر خواهد شد كه البته هم اکنون نیز توسط آقاي احساني اين اتفاق افتاده است.؟!...


 

جزئیات بیشتر ...

 





photorevu

رنج برنج!

-------------------------------

عکسی از: مریم موسوی کاوردی
نقدی از: نمونه نقدهای فتوریویو
نقد نقد: ---------
-------------------------------
هرچند قاعدتاً این تصویر به ظاهر ساده، ثبتی کارگردانی شده نیست،اما کثرت عناصر سمبلیک موجود در آن بسیار قابل تامل است.

عنصر زنانگی در ثبت غالب است که می توان آن را در قالب مادر و دختر؛ زمین و ...


 

جزئیات بیشتر ...

 





photorevu

رفته ز خاطر..!

-------------------------------

عکسی از: حسین نظری فائق
نقدی از: نسرین امینی
نقد نقد: محمد جواد شفیعیان
-------------------------------
... اما آنچه مسیر نگاه معناگرای مخاطب را شکل می بخشد، اتفاقی است که در همین فاصله رُخ می دهد؛ یعنی معادلاتی که با مشاهده سه المان نخستین و سپس توجه به گورستان در ناخودآگاه مخاطب شکل می گیرند.

این فرایند، تساوی محتوایی است که میان دو اثر زیر برقرار می شود؛

نخست، جمله حاصل از دور شدن خودروی در حال حرکت از فضای ایستای پیرمرد؛

و بعد؛ عبارت حاصل از رابطه میان پیر مرد با فرد متوفایی که در پیشگاه وی آرمیده است.

این فرایند، در جریان یک دیالکتیک فلسفیِ -این - همانی بیننده را متقاعد می کند که شاهد جریانی نا خوشایند میان انسانهای درون عکس است.

این مساله خود می تواند پایه ورود به مقوله جامعه شناختی ارتباط میان انسانها در عصر جدید گردد، علت قدرت گرفتن تداعی این معنا ...

============================

نقدِ نقد از: (محمد جواد شفیعیان)

...سرآغاز نقد با تشریح فضا و اشاراتی گذرا به المانهای موجود در ثبت کلید می خورد؛

منتقد تلاش کرده است تا با تاکید بر ویژگی مکان ثبت و تاثیر گذاری نوستالژیک این فضا با بهره از تجلی بخشیدن به جملاتی با تاکید بر مفهوم تنهایی ؛ رشته افکار و ناخوداگاه مخاطب خویش را به وجه اشتراک معنایی و ظاهری که هم در فورگراند و هم در بک گراند قابل تشخیص است گره بزند و در این راستا شکلی از سیالیت درونی برای رسیدن به فلسفه مورد نظر خود را ایجاد کند.

منتقد از زاویه جامعه شناختی به ثبت می نگرد؛ او ماشین را نمادی از مدرنیسم قلمداد می کند و تلاش می کند تا ...


 

جزئیات بیشتر ...